Biztató próbák. A kis csapat jól dolgozik. Somlay, Radó kitűnőek. Vagy én vagyok túl jó közönség? Csak a kis Bródy gyenge, mint rendező, nem igazi tehetség. A darab érdekes, sikerének kellene lenni. Azért nagy rizikó, ha ez nem üt be, rögtön jön a pénzhiány. Rémes, hogy Pesten életkérdés minden színház számára az azonnali siker.
Izgatott veszekedések Karinthyval. Színházi veszekedés természetrajza: a színész veszekedik, ha nem tudja szerepét. Szidja súgót, hogy túl hangosan súg, a valóság: túl halkan súg, nem hallja meg. Nehéz az ilyen ideges veszekedésben segíteni, azért is, mert mindig közönség előtt folyik le, s mindenki felül akar kerekedni.
Főpróba, premier. Dacára a rettenetes kánikulának, szép siker. Jó sajtó. A darabot mindenki érti, leginkább a publikum. Ami felett színigazgatók s kritikusok vitáztak, s amiért keserves harc folyt idebenn is (Heltai, Bródyval), hogy a betörőket játszó színészek ugyanazok, akik a drámaírókat játsszák, mert ez a darab magva, az a közönség előtt természetes és világos volt.
Nagyon jó előadás. Keleti felfedezése. Kis komikus volt, akit a Royal Orfeumból kellett kihúzni. Elégedetlen, hepciás fiú. Most a siker óta szelíd s kedves, mint a tej.
Következik a Lakatos-darab.* Kiosztási nehézségek. Elvettük a szerepet Egrytől, s odaadjuk Rádaynak, aki Berlinből jött, egyszer elolvasta a szerepet a színpadon, s rögtön látni, hogy neki való. Egry sír az irodában. Mindenki sajnálja. Radó Mária, Somlay vigasztalják. Szerző goromba levelet ír, melyben visszaveszi a darabot. Aggódva számoljuk a napi bevételeket. Jó házak. Megvan az átlag. Rettenetes meleg napok. Csinos, fiatalos előadás. Rossz főpróba. Jó premier. Szerző boldog. Földnélküly 25-ik előadása. Bankett, amelyen Karinthy felköszönti Jóbot, mint akinek érdeme, hogy ez az előadás létrejött. Darabolvasások. Heltai szerint egyik darab sincs készen. Ő azt hiszi, hogy a szórenden múlik az előadás sikere.
Bizonytalanság: mit játsszunk? Egyszerre nincs mit előadni. Nincsenek színészeink. Kínos hét. Végre szükségből Tristan Bemard mellett döntünk. Új darabja: János, Jónás, Juci.
Finom munka. Szerintem nevezetes pont nemcsak a francia dráma, hanem a francia moralitás történetében is; ami 40 évvel ezelőtt véres házasságtörési dráma volt, most kellemes komédia lett. Friss előadás. Főpróba siker. Megfagyott premier. Enyhe bukás.
Megint nincs darab. Izgatott keresés. így kaptuk délben a Hasenclever-darabot: Napóleon, lefordítva két nap alatt. Próbálni kezdünk. Jön a kiadó tiltakozása: nem engedi bemutatni Pesten. Krach. Más darab kell. Farkas hívása. így mentünk neki A gyámak. Pár nap múlva megjött a Hasenclever-engedély – de már akkor nyakig süppedtünk A gyárba. Rengeteg erőfeszítés.* Tizennyolc évesek (Belvárosi Színház, 1929. szeptember 10.)
